Studia podyplomowe

Wystąpienia Publiczne i Oratorstwo

Wystąpienia publiczne i oratorstwo - mikrofon na scenie przed tłumem na saliW przekazywaniu informacji w dziennikarstwie, psychologii oraz tekstologii poprawność procesu porozumiewania określa się jako komunikację „efektywną”, „skuteczną” lub „niezawodną”. Propozycja nowych studiów podyplomowych z Wystąpień Publicznych i Oratorstwa ma na celu rozwój kompetencji w zakresie poprawnego przygotowania wypowiedzi oraz zarządzania przekazywaną informacją w procesie dynamiki komunikacji.

Absolwent studiów będzie posiadał umiejętność formalnego przygotowania dowolnego wystąpienia o charakterze publicznym. Kluczową umiejętnością praktyczną będzie zdolność poprowadzenia konferencji prasowej, briefingu, spotkania biznesowego, konferencji, wykładu jak również operacjonalizacji w zakresie działań Q-A. Ważnym osiągnięciem będzie ponadto wdrożenie absolwenta do animowania działań jednostki public relations, w tym pracy zespołowej w zakresie umiejętności zarządzania oraz przetwarzania informacją.

Propozycja studiów nie jest tożsama z formą treningu komunikacyjnego lub szkolenia w zakresie technik oddziaływania na audytorium. Studia są natomiast przygotowaniem do uzyskania szeregu praktycznych umiejętności opartych na tradycji grecko-rzymskiej retoryki.


Rekrutacja na studia podyplomowe na kierunku WPiO

Studia Teologiczno-Pastoralne ("proboszczowskie")

Studia Teologiczno-Pastoralne miniaturaArtykuł 7. ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nadaje polskim parafiom osobowość prawną. Wspólnoty te powinny być prowadzone w sposób kompetentny pod względem duchowym, a także materialnym i prawnym, aby cała działalność zbawcza Kościoła dokonywała się zgodnie z prawem cywilnym, jak i z Kodeksem Prawa Kanonicznego. Całość programu przedstawianych studiów podyplomowych, wpisuje się także w obowiązek tzw. formacji permanentnej osób duchownych, do której zobowiązani są księża po przyjęciu sakramentu święceń (zob. Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia, Poznań 2021, s. 113-121).

Podstawę teologicznych studiów w każdym zakresie stanowi teologia systematyczna, która jest fundamentem dla działalności pastoralnej Kościoła. Zajęcia te będą poruszały aktualne zagadnienia przede wszystkim z zakresu teologii moralnej, która musi konfrontować normy płynące z Bożego Objawienia ze zmieniającym się światem życia wiernych, co jest szczególnie istotne z perspektywy sakramentu pokuty. Drugą ważną gałęzią teologii systematycznej jest teologia dogmatyczna. Oprócz pogłębienia podstawowych prawd wiary realizowane będą zagadnienia charyzmatów we współczesnej posłudze duszpasterskiej Kościoła.

Adresatami proponowanych zajęć są księża posługujący bezpośrednio w duszpasterstwie, którzy powinni jeszcze efektywniej pracować na rzecz swoich wspólnot parafialnych, poszczególnych grup pastoralnych i w należyty sposób prowadzić duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne. Zajęcia te będą więc oscylowały wokół praktyki pastoralnej związanej z celebracjami liturgicznymi, które mają łączyć artyzm z kultem Bożym, czemu ma służyć podnoszenie umiejętności oratorskich studentów, którzy z racji pełnionej posługi homiletycznej, wystąpień medialnych i pracy w katechezie, powinni odznaczać się pięknem języka i kunsztem przemawiania. Wszystko to opierać się powinno na zdrowej duchowości, która poprzez zajęcia z teologii duchowości, pomoże w należyty sposób rozpoznawać kondycję duchową ludzi, którym duszpasterze posługują. Pomocą w osiągnieciu tego celu mają być zajęcia z psychologii osobowości i relacji społecznych, aby umieć spojrzeć holistycznie na człowieka, by mu jeszcze efektywniej służyć.


Rekrutacja na studia podyplomowe na kierunku STP jest obecnie wstrzymana.

Studia Teologiczno-Katechetyczne

Kwestia kwalifikacji nauczycieli religii jest regulowana na drodze Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej. Porozumienia wypracowane w roku 1993 oraz 2000 zawierały dążenie do dostosowania kwalifikacji nauczycieli religii do powszechnie obowiązujących wymagań wobec nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu specyfiki lekcji religii, a także uwzględnieniu możliwości kadrowych Kościoła.

Od roku 2007 prowadzono rozmowy dotyczące wypracowania nowego Porozumienia, które zawarte zostało 31 maja 2016 roku. Kolejne Porozumienie podpisane zostało 3 kwietnia 2019 roku i weszło w życie z dniem 1 września 2019 roku. W znowelizowanym dokumencie stwierdza się, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach podstawowych i w przedszkolach z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która ukończyła teologiczno-katechetyczne studia podyplomowe umożliwiające nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu przedmiotów teologicznych, prowadzone w wymiarze określonym przez Konferencję Episkopatu Polski (zob. § 1 pkt 3; § 2 pkt 3; § 3 pkt 1; §4 pkt 1 Porozumienia z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii).

Więcej o studiach

Rekrutacja na studia podyplomowe na kierunku STK jest obecnie wstrzymana.