Wiedza o Biblii

Uwaga! Oferta aktualna. Edycja 2015/2016. Zapraszamy!

Cele studiów

Podstawowym celem studiów jest przekazanie wiedzy o Biblii osobom, które ukończyły już studia wyższe co najmniej I stopnia nie koniecznie na kierunku teologia. Studia są jednak tak skonstruowane, aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu intelektualnemu środowiska katechetyczno-duszpasterskiego. Studia podyplomowe maja prowadzić do zdobycia gruntownej wiedzy lub jej znacznego pogłębienia w zakresie szeroko pojętego świata Biblii i kultury biblijnej. Zajęcia będą obejmować cztery sekcje: filologiczną, isagogikę, egzegetyczno-teologiczną, kulturoznawczą. Treść wykładów ma ukazać jak ważna jest wiedza biblijna, która stanowi fundament chrześcijańskiego myślenia o świecie zarówno w aspekcie teologicznym jak i kulturowym. Podyplomowe studia wiedzy biblijnej to ważny suplement wiedzy dla osób z wyższym wykształceniem, które chcą posiadać ugruntowane podstawy chrześcijańskiej tożsamości i wejść w dialog ze współczesnym światem.

Charakterystyka: po ukończeniu podyplomowych studiów wiedzy o Biblii absolwent:
Wiedza

1. ma pogłębiona wiedze o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować.
2. zna podstawową terminologię biblijna i jej korzenie grecko-hebrajskie.
3. ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii biblijnej, dającą możliwość specjalizacji.
4. ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego szczególnie w zakresie interpretacji Biblii w Kościele.
5. ma pogłębioną wiedze o powiązaniach teologii biblijnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
6. ma podstawowa wiedze o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki
7. ma pogłębioną wiedze o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii biblijnej.
8. rozumie kulturotwórczą role Kościoła i teologii biblijnej, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
9. ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
10.  ma pogłębioną wiedze o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii biblijnej oraz interpretacji Biblii (szczególnie w zakresie jej przekładu).
11. ma podstawowa wiedze o instytucjach kultury i orientacje we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej kultury biblijnej.
12. ma rozszerzona wiedze o człowieku jako twórcy kultury biblijnej, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.

Umiejętności

1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy biblijnej.
2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji Biblii.
3. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii biblijnej (języki biblijne, zasady hermeneutyki tekstu, podstawy analizy literackiej tekstu).
4.  posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badan biblijnych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
5. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej).
6. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego i poza chrześcijańskiego (np. judaistycznego) dziedzictwa doktrynalnego.
7. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
8. umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny szczególnie w ramach interpretacji Biblii.
9. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
10. potrafi nawiązywać współprace z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej.
11. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (np. poprzez przynależność do stowarzyszeń propagujących szeroko rozumiana kulturę biblijna).
12. potrafi popularyzować wiedze o Biblii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach.
13. posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim oraz w języku hebrajskim (biblijnym).

Kompetencje społeczne

1. ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
2. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedze i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
3. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
4. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności.
5. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
6. identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
7. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
8. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
9. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
10. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.